Jedziemy na oparach czyli TIK ? TAK część 2

Wczoraj administracja wystosowała taki komunikat:

Serdecznie dziękujemy za tak liczny udział w naszym konkursie. Niestety w wyniku ogromnego zainteresowania naszą grą, posiadane przez nas zasoby sprzętowe okazują się niewystarczające. Podczas ostatnich dni trwały ciągłe prace związane z badaniem obciążenia oraz operacjami zwiększającymi dostępność serwera konkursowego. Aktualnie system wykazuje większą stabilność, jednak nadal mogą zdarzać się przestoje wynikające z dużej ilości jednoczesnych wywołań naszego serwisu, za które z góry przepraszamy.

W wyniku licznych uwag i skarg jakie napłynęły od graczy, Komisja Konkursowa niniejszym przypomina, że zgodnie z regulaminem „do testów na etapie szkolnym uczeń może podchodzić wielokrotnie, aż do wyczerpania odpowiedzi na pytania z danego poziomu;” co oznacza że:

każde konto gracza ma określoną (skończoną) liczbę pytań konkursowych, na które może udzielić odpowiedzi,
liczba pytań zależy od poziomu szkoły do jakiej należy konto gracza (podstawowy, gimnazjalny, ponadgimnazjalny) i wynosi ok. 1000 pytań,
gracze którzy udzielą odpowiedzi na wszystkie pytania, nie mają możliwości dalszej gry.

Z uwagi na powolne działania serwerów w dniach 4-5 kwietnia Komisja zdecydowała, że czas trwania etapu szkolnego konkursu (możliwość uruchomienia gry), zostaje wydłużony do dnia 10-04-2011 (niedziela) godziny 23:59.

Powyższe elementy sprawiają, że na wynik końcowy wpływa głównie, nie czas w jakim gracz udzielił odpowiedzi na pytania, a jakość udzielonych odpowiedzi.

Z szacunkowych obliczeń wynika, że w dniu dzisiejszym pierwsi gracze wyczerpią limit pytań na swoich kontach. Oznacza to możliwość nadrobienia straconego, w wyniku wolnej pracy serwera, czasu przez graczy którzy mieli problemy z pracą w systemie w pierwszej fazie konkursu.

Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z Regulaminem jeden uczeń może posiadać tylko jedno konto gracza. Podwójne konta graczy, oraz konta nie posiadające danych właściciela będą bezwzględnie usuwane. Operacja usuwania takich kont jest procesem ciągłym i będzie trwała do zakończenia konkursu.

Jakże jestem mile zaskoczony. System wykazuje większą stabilność, zajmowali się badaniem obciążenia serwera. A jest jeszcze gorzej niż było. Dodatkowo organizatorzy zdecydowali się na przedłużenie konkursu. No chyba ktoś ma tutaj nie po kolei w głowie wiedząc, że fizycznie nie wyrobi, a przedłuża na siłę.

Po przedwczorajszej publikacji wpisu myślałem, że administracja weźmie sobie moje słowa do serca. Może i wzięli, ale źle zrozumieli. Czy ktoś z Was, wiedząc, że nie podoła wziąłby udział w biegu maratońskim ? Jak ktoś ma po kolei w głowie, to raczej nie. Ale jak widać, są i samobójcy.

Postanowiłem prześledzić trochę ich warstwę sprzętową i programową. Dowiedziałem się, że to wszystko stoi na IdeaWebServer-rze. Szczerze mówiąc nie miałem do czynienia z tym serwerem, więc za wiele o nim nie mogę powiedzieć. Wiem tylko tyle, że również home.pl na nim stoi. Co do łącza, to prędkość wysyłania danych wacha się w granicach 883.05 kB/s. Czyli łącznie nie jest jeszcze najgorsze. Chociaż nie wiadomo jak się zachowuje, jak się „wrypie” połowa Polski.

Nie wiem, co oni mają skopane, ale chodzi to wszystko fatalnie. Jeszcze gorzej niż wczoraj. U mnie w klasie, jak rozwiązywali to, to takie wiązanki potrafiły iść, że można by było śmiało napisać słownik wulgaryzmów sięgający rozmiarom trylogii Sienkiewicza. Ja jednak wprowadziłbym pewne rozwiązania, które zmniejszyły by obciążenie serwera.

Po pierwsze wywalić CAPTCHA przy pytaniach. Rozumiem, boty, ale raczej nikt nie będzie podczas testu uruchamiał bota, który by odpowiadał na pytania. Chyba, że ktoś napiszę go tak inteligentnego. Druga sprawa to odświeżanie wyników w rankingu. Co godzinę to za często jak na te serwery. Po trzecie to ogólna optymalizacja skryptu. Po czwarte optymalizacja zapytań do bazy danych i ich zwiększenie. Po piąte dołożenie zasobów sprzętowych do serwera. Możliwości jest wiele.

Najbardziej rozwaliło mnie zdanie o tym, że konkurs został przedłużony. W takich warunkach to bym sobie strzelił w głowę. Chodzi to marnie, jedno pytanie ładuje się kilkanaście sekund. Przez to wszystko chęć do gry znika natychmiastowo, a podnosi się niepotrzebnie ciśnienie.

Widzę, że administratorzy muszą jeszcze dużo doświadczenia zdobyć. Szczere pozdrowienia dla nich.

P.S Mam nadzieje, że nie padliście ofiarą Anonimowych z 4chana :-)